La campanya de l'ONU i l'OMS per a la millora de la qualitat de l'aire a les ciutats compta amb la complicitat de la Generalitat

El sotsdirector executiu del programa de les Nacions Unides per al Medi Ambient (PNUMA), Ibrahim Thiaw, ha presentat aquest dilluns, durant la Cimera del Clima (COP23) de Bonn (Alemanya), la llista de les primeres adhesions a la campanya mundial per a la millora de la qualitat de l’aire BreatheLife, entre les que hi figura Catalunya.

Aquesta és una campanya conjunta, liderada per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) i la Coalició Clima i Aire Net (CCAC), que pretén mobilitzar ciutats i ciutadans per a la protecció de la salut i del planeta dels efectes de la contaminació atmosfèrica.

Altres membres que s’hi han adherit són, com Catalunya, membres de la Xarxa de Governs Regionals per al Desenvolupament Sostenible (nrg4SD), com ara el País Basc, la Llombardia, Jalisco, Azuay, Campeche, Chaco, Gossas, i Plateau.

Els estats i regions signants es comprometen a unir esforços en aquesta matèria a nivell global, a més d’intercanviar experiències i bones pràctiques. A Catalunya, la majoria de contaminants avaluats compleixen els objectius, amb nivells molt inferiors als màxims permesos.

Però n’hi ha dos, el diòxid de nitrogen (NO2) i les partícules en suspensió, que presenten superacions dels límits legislats, bàsicament a la conurbació de Barcelona, es tracta d’un fenomen vinculat a les grans aglomeracions urbanes degut, en bona mesura, a les emissions del transport terrestre, tant pel que fa al desplaçament de persones com al transport de mercaderies.

En el cas de la conurbació de Barcelona, s’hi afegeixen les emissions que generen el port i l’aeroport, a més d’activitats industrials vinculades a la generació elèctrica i a la fabricació de ciment, acer i vidre.

És per això que la Generalitat té en marxa el Pla d’actuació per a la millora de la qualitat de l’aire, horitzó 2020, que inclou un seguit de mesures per reduir les emissions de diferents orígens, en el cas concret del transport terrestre, les principals actuacions passen per millorar les condicions de mobilitat urbana i afavorir una mobilitat més racional, incentivant el transport públic i la mobilitat neta.

En situacions puntuals d’elevats nivells de contaminació ambiental i de previsió de persistència, la Generalitat declara la situació d’episodi ambiental. D’aquesta manera aplica, de forma automàtica, una sèrie de mesures destinades a reduir les emissions.

A partir del proper 1 de desembre, en virtut de l’Acord per a la millora de la qualitat de l'aire a la conurbació de Barcelona, signat el passat mes de març, entren en vigor les restriccions de circulació a la ciutat de Barcelona i a 39 municipis més del seu entorn en situacions d’alta contaminació, quan es declari un episodi ambiental per alts nivells de diòxid de nitrogen (NO2).

Recordem que el trànsit quedarà restringit per a les furgonetes matriculades abans de l’1 d’octubre de 1994, i per als turismes d’abans de l’1 de setembre de 1997, a les carreteres competència de la Generalitat. En aquesta situació, es reforçarà el transport públic per oferir la màxima capacitat operativa.

Un cop la Generalitat declari l'episodi de contaminació per NO2, l’AMB i els ajuntaments duran a terme les restriccions de trànsit de la zona de baixes emissions de l'àmbit de les rondes de Barcelona, on no podran circular els turismes que no disposin d'etiqueta ambiental de la DGT.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article