Territori exposa davant membres de la Comissió Europea les actuacions que s’estan implementant per millorar la qualitat de l’aire a la conurbació de Barcelona

Salut.

Rius ha recordat la intenció del Departament de Territori i Sostenibilitat d’aplicar la vinyeta per reemplaçar els peatges en aquesta legislatura.
Rius ha recordat la intenció del Departament de Territori i Sostenibilitat d’aplicar la vinyeta per reemplaçar els peatges en aquesta legislatura.

Els compromisos adquirits per les diferents administracions catalanes en la Cimera de la qualitat de l’aire a la conurbació de Barcelona, celebrada la primavera de 2017, van evitar un expedient d’infracció de la normativa comunitària sobre qualitat de l’aire, pas previ al Tribunal de Justícia de la Unió.

Fins ara Europa ha valorat positivament les actuacions proposades però en fa un seguiment exhaustiu per comprovar-ne el compliment, les jornades que s’estan celebrant a Madrid formen part de les comunicacions amb la Unió Europea.

La Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), la Diputació de Barcelona i 39 consistoris més de la conurbació es van comprometre a través de l’acord institucional per a la millora de la qualitat de l'aire a treballar conjuntament per aconseguir la reducció d’un 30% de les emissions associades al trànsit viari en el termini de 15 anys, i per assolir gradualment els nivells recomanats per l’Organització Mundial de la Salut.

Com a mínim, un 10% d’aquestes emissions s’haurien de reduir en cinc anys i, progressivament arribar al 30% pactat. Una de les mesures clau acordades va ser la de restringir la circulació als vehicles més bruts en moments d’alta contaminació per diòxid de nitrogen (NO2).

Tot i que el protocol no es va haver d’aplicar l’hivern passat, perquè no es van assolir nivells prou elevats de pol•lució, les Administracions catalanes estan a punt per implementar-lo, en concret a l’àrea intrarondes de Barcelona.

La directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic, Mercè Rius, ha destacat que a la resta de municipis que formen part del conegut com a ‘Àmbit-40’ no es podran aplicar les restriccions quan la contaminació sigui elevada fins que el Govern de l’Estat canviï el reglament de circulació, pas necessari perquè els Mossos d’Esquadra puguin sancionar qui condueixi els vehicles per zones no autoritzades.

Per això reclama al Ministeri per a la Transició Ecològica que mostri una nova sensibilitat en la matèria i faciliti les gestions per a la implantació de les actuacions.

També ha exigit responsabilitat a l’Administració central perquè contribueixi a reforçar el transport públic, indispensable per afavorir el transvasament modal des del vehicle privat.

Per això, en el mateix sentit que ho va fer el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, al ministre de Foment, José Luis Ábalos, fa un parell de setmanes, ha demanat que l’Estat recuperi les aportacions al finançament de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona als nivells de 2010, quan hi invertia, aproximadament, 150 milions d’euros anuals.

La Generalitat considera que els 110 milions que hi aporta actualment són clarament insuficients. Per al Govern, el transport públic és una prioritat, perquè d’una xarxa eficient de transport públic se’n deriven beneficis per a la salut i el medi ambient com la millora de la qualitat de l’aire i la reducció de gasos d’efecte d’hivernacle, responsables del canvi climàtic.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article