Jujol el fill pròdig de Sant Joan Despí continua meravellant amb les seves obres

Cultura.

El Palau Güell de la Diputació de Barcelona acull l’exposició que es pot visitar fins al 3 de novembre.
El Palau Güell de la Diputació de Barcelona acull l’exposició que es pot visitar fins al 3 de novembre.

“Jujol, l'arquitectura del color” és una exposició monogràfica que reconstrueix la trajectòria de Josep Maria Jujol, un dels arquitectes catalans més originals, creatius i personals del segle XX.

La mostra ens endinsa en la vida i l'obra d'un artista que, tot i haver patit cert oblit per part de la historiografia, en l'actualitat s'ha situat com una de les figures pioneres del modernisme català i, en general, de l'arquitectura contemporània.

Aquesta ofereix una panoràmica de la trajectòria vital i professional de Jujol, des de la seva formació fins als darrers treballs, tot passant per la seva faceta com a professor i teòric de l'arquitectura; per les seves múltiples vessants com a escultor, dibuixant, decorador i dissenyador.

Per la seva emprenta a Sant Joan Despí -municipi que va esdevenir el laboratori particular de l'artista-, o per la participació i col•laboració de Jujol en l'obra d'Antoni Gaudí -fonamental per entendre el període més ornamental i colorista de l'arquitecte de la Sagrada Família-.

Entre les peces exposades, destaquen elements decoratius i mobles dissenyats per Jujol com ara un revister i una taula cosidor de la Casa Bofarull (els Pallaresos); un tinter i una cadira de braços de menjador procedents del fons del Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC).

L'ampolla dissenyada per a l'orfenat Casa de Família; dos canelobres, un crucifix i uns llums de la capella del Mas Carreras (Roda de Berà); el faristol de l'Ateneu Barcelonès; i esbossos d'escultures per a l'església del Vendrell, per a l'església del Sagrat Cor de Vistabella (la Secuita) i per a Can Negre (Sant Joan Despí).

També s'hi exposen nombrosos dibuixos i plànols, entre els quals hi ha la reproducció d'un dibuix de la reforma de la masia de Can Negre, un croquis de la font ornamental de la plaça d'Espanya, una perspectiva interior del Palau del Vestit de l'Exposició Universal de Barcelona 1929 o un alçat de la botiga Mañach.

El groc, el maragda, les tonalitats àcides, els ocres brillants i els blaus purs són algunes de les seves tonalitats predilectes, que estan presents en superfícies murals, detalls ornamentals, vidres i, fins i tot, alguns ferros. Jujol experimenta, cerca combinacions i genera nous tipus de color que seran definitoris de la seva producció, com l'anomenat “blau Jujol”.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article