L’AMB llança dues noves subvencions per impulsar la creació de zones de baixes emissions locals que restringeixin l’ús dels vehicles més contaminants

Societat.

Arxiu. Poveda explicant telemàticament aquestes propostes als municipis metropolitans.
Arxiu. Poveda explicant telemàticament aquestes propostes als municipis metropolitans.

L’AMB llança dues noves subvencions destinada als ajuntaments metropolitans per impulsar la creació de zones de baixes emissions locals i la ciclologística a la metròpolis de Barcelona, les bases d’aquestes dues noves subvencions han estat aprovades al Consell Metropolità.

“Aquests dos projectes formen part de les 21 mesures prioritàries de l’estratègia de la nova mobilitat metropolitana post-covid-19 i també s’emmarquen en les polítiques de mobilitat sostenible i de lluita contra la contaminació atmosfèrica que estem liderant des de l’AMB des de ja fa uns anys”, explica el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda.

“Amb les zones de baixes emissions locals volem seguim l’estela i el precedent de la ZBE Rondes BCN, liderada per l’AMB i els 5 municipis que l’integren, i seguir també el recorregut que tenen en aquest àmbit moltes ciutats d’Europa. També, complir amb la Llei de canvi climàtic i transició energètica del Govern central, que preveu i impulsa les zones de baixes emissions”, exposa Poveda.

D’altra banda deia que, "s’ha de repensar la distribució urbana de mercaderies i, entre tots, fer-la més sostenible, l'increment de la concentració demogràfica a l’entorn metropolità, un major nombre de viatges urbans i l’augment dels lliuraments derivats del comerç electrònic han provocat un increment en el trànsit de les mercaderies als nuclis metropolitans”.

També recorda que diferents estudis europeus mostren que el 25 % de tots els lliuraments de mercaderies a les ciutats i el 50 % de tots els lliuraments de mercaderies lleugeres es podrien fer en bicicletes i tricicles de càrrega.

L’AMB ha estat pionera, a Catalunya i Espanya, en l’impuls i creació de zones de baixes emissions en establir, amb èxit, la ZBE Rondes BCN, que integra 5 municipis metropolitans i representa una de les zones de baixes emissions més grans del sud d’Europa.

L'establiment d'aquesta ZBE també ha servit per desenvolupar el corresponent desplegament tecnològic i la creació d’una senyalització comuna, que serà la referència per al desplegament de noves ZBE locals.

Amb la realització d’alguna prova pilot de zones de baixes emissions locals, s'han pogut analitzar aquestes mesures a l’àmbit més estrictament local i definir-ne unes característiques i requisits comuns.

Gràcies a tota aquesta experiència, l’AMB llança ara la primera convocatòria, en règim de concurrència competitiva, per impulsar i ajudar els ajuntaments de la metròpolis de Barcelona a crear zones de baixes emissions locals.

Aquestes actuacions han de respondre a l'objectiu estratègic de restringir l’accés a determinades zones als vehicles més contaminants, segons el distintiu ambiental de la DGT, i, alhora, reformar l’espai públic per avançar cap a una mobilitat més sostenible i neta.

Per a aquesta primera convocatòria s’ha previst un import de 500.000 €, a distribuir entre els propers dos anys (300.000 € pel 2021 i 200.000 € pel 2022).

L’AMB podrà finançar fins a un màxim del 50 % del pressupost d'execució per contracte (IVA inclòs) i fins a un màxim de 100.000 € per ajuntament metropolità.

Entre els criteris de valoració tècnica per valorar les diferents sol•licituds que facin els ajuntaments, es tindran en compte elements significatius com el nombre d’habitants del municipis, si la ZBE conté com a mínim un 30 % de la població de tot el municipi i si el projecte de ZBE fomenta el transport de mercaderies d'últim quilòmetre en modes sostenibles, la creació de zones pacificades o l'urbanisme tàctic, entre d’altres.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article