Comencen les obres del Museu dels FGC a Martorell “per millorar la preservació del patrimoni històric, potenciar la divulgació i posar en valor el patrimoni ferroviari”

Cultura.

La nau s'ubicarà al costat de la platja de vies i de l'aparcament d'enllaç de l'estació.
La nau s'ubicarà al costat de la platja de vies i de l'aparcament d'enllaç de l'estació.

Aquests són els tres objectius principals de la nova Estratègia del Patrimoni Històric d’FGC, un full de ruta que defineix les actuacions i les accions a fer durant el període 2020-2022.

“Aquesta estratègia és un punt d’inflexió en la manera com hem treballat, mantingut i exposat el patrimoni històric de Ferrocarrils” explica el president d’FGC, Ricard Font.

Apuntava que “com a empresa pública tenim la responsabilitat de preservar millor i gestionar tot aquest patrimoni cultural, i ho farem, però ara també és el moment de millorar-ne la seva divulgació i arribar a més gent, de manera més àgil i directa."

I continuava, "volem arribar millor al món científic i especialitzat en el sector ferroviari, però també a la ciutadania en general, que s’estimen el ferrocarril i pels quals forma part de la seva història i passions personals”.

Font destaca algunes accions ja en marxa: “Avui hem començat les obres d’una nova nau de material històric a Martorell, “L’Espai de la via mètrica”, estem digitalitzant més de dos milions de documents històrics que donarem a l’Arxiu Nacional de Catalunya."

Recordant que, "estem treballant per crear i consolidar una oferta de circulacions de trens històrics a cadascuna de les nostres línies i alhora millorarem els espais que destinem a la divulgació del nostre patrimoni arreu del país. En definitiva, preservar el patrimoni ferroviari per apropar-lo i compartir-lo”.

Tal com explica el director de Planificació Estratègica i Prospectiva d’FGC, Carles Casas Esplugas, “el model expositiu que volem seguir és un model descentralitzat."

La idea, més que fer un gran museu que reculli peces històriques, "és consolidar espais repartits pel país, de manera que les peces estiguin contextualitzades en el territori en el qual han estat funcionant, a la vegada que siguin punts d’atracció de visitants”.

D’aquesta manera es treballarà per millorar la visibilitat d’aquests espais i també la seva posada en valor, valorant la seva incorporació als circuits de programes pedagògics per a escolars i del turisme cultural. La creació de nous espais per a la preservació i exposició del material mòbil històric és una de les línies de treball de la nova estratègia.

Aquest mes de març han començat les obres de la nova nau de material històric a l’estació de Martorell-Central, un nou espai per a conservar i exposar alguns dels vehicles històrics de la línia Llobregat-Anoia, més d’una vintena de peces preservades per Ferrocarrils que inclou locomotores, cotxes i vagons.

L’edifici es construirà a l’espai on estaven els antics tallers de locomotores, al costat de la platja de vies i de l’aparcament d’enllaç de l’estació, i està prevista la seva connexió directa amb les vies d’FGC.

Amb una superfície de 2.200 m2, la nau tindrà 106 m de llargada, 21 m d’ample i 8,65 m d’alçada, i tindrà capacitat per albergar, en el seu interior, tres vies de 105 m de longitud. Sobre aquestes vies se situaran els diferents vehicles ferroviaris catalogats com a patrimoni històric.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article