Les agrupacions de Junts per Catalunya de Castelldefels, Gavà, Viladecans i el Prat mostren un no rotund a l’ampliació proposada per l’ aeroport

Política.

Els portaveus i caps de Llista durant la presentació del manifest conjunt.
Els portaveus i caps de Llista durant la presentació del manifest conjunt.

El primer dels motius que fonamenta el seu posicionament és de caire mediambiental, “l’allargament de la tercera pista afectaria de ple a l’Estany de la Ricarda i al seu entorn, un espai d’alt valor paisatgístic que gaudeix de protecció ambiental especial al ser una zona ZEPA i formar part de la Xarxa Natura 2000, figures d’alta protecció ambiental d’àmbit europeu.”

En aquest sentit, cal recordar que la Comissió Europea ha obert un procés d’infracció contra les administracions competents per la desprotecció del Delta de Llobregat davant del port i l’aeroport iniciat a petició d’entitats ecologistes com DEPANA i que augura un procés llarg i molt complex tenint en compte que Brussel•les és qui té l’última paraula.

A banda d’això, el projecte suposaria un increment de la contaminació de l’aire i també de tipus acústic, “aquesta darrera suposaria un major perjudici per municipis com Castelldefels i Gavà que fa anys que pateixen la contaminació química i acústica derivada de l’activitat de l’aeroport i el perjudici en la salut dels seus veïns i veïnes.”

Pel que fa a les mesures ambientals compensatòries que defensa AENA, “cal dir que el cúmul d’incompliments pel que fa aquestes mesures referents a altres ampliacions o al Pla Delta de fa dècades ens reafirmen més en la nostra posició, a banda que tindrien dificultats de passar els filtres legals de la UE.”

Asseguren que, “el projecte neix sense el consens dels partits que integren el govern de l’Estat que n’és l’impulsor, alhora que tampoc compta amb el vist-i-plau de les institucions europees, de manera que entenem que seria imprescindible fer una consulta prèvia a Brussel•les.E Tot plegat, “sembla una operació orquestrada pel govern espanyol per justificar la realització d’aquesta inversió a l’aeroport de Barajas. El segon motiu que motiva el nostre posicionament és de tipus territorial.”

La seva premissa és que un projecte d’aquestes característiques només es pot tirar endavant amb el consens del territori i dels municipis afectats, “aquest consens no existeix tal i com exemplifiquen alguns dels Ajuntaments que s’hi han posicionat en contra i algunes associacions de veïns d’aquests municipis o diverses plataformes locals que porten anys defensant el territori.”

A banda d’això, creuen que aquest projecte “suposa una aposta centralitzadora en detriment dels aeroports de Reus i de Girona i d’un model de gestió aeroportuari equilibrat i integral a nivell de país. Apostem per mantenir la inversió proposada però enfocada a la millora del Sistema Aeroportuari Català en el seu conjunt i millores en la utilització actual del Prat.”

Pel que fa als motius econòmics, entenen que el projecte d’ampliació no encaixa en el model de creixement sostenible i equilibrat que defensen i que és més necessari que mai per abordar els reptes que tenim com a societat de cara el segle XXI com és el de l’emergència climàtica. “Pretendre enviar el missatge d’invertir 1800M€ sense una proposta clara i consensuada amb el territori no fa més que ratificar una estratègia perversa per intentar col•locar al govern de la Generalitat com a responsable del seu rebuig, enfrontant-lo amb el poder econòmic del país.”

Titllen de fal•làcia “plantejar aquest debat de forma binària, economia contra medi ambient, cal deixar de parlar d’un únic aeroport i tenir-ne en compte tots els del país. És evident que Girona i Reus- Tarragona es troben a distàncies molt menors que altres aeroports que actuen de forma conjunta arreu del món. És la manca d’inversió en bones connexions la que perjudica un model aeroportuari de País. El Prat no ha de competir només per vols de baix valor afegit.”

La Terminal-1 i la seva pista poden esdevenir clau per ser d’ús d’avions de llargues distàncies mentre avui s’ocupa amb vols low-cost, “a hores d’ara la proposta d’AENA no garanteix el respecte al medi ambient, a la salut de les persones i dels nostres ciutadans i esdevé miop en el tracte i potencialitat de tot el territori i país. Defensem apostar per un model aeroportuari conjunt i de país, descentralitzat i autònom en mans de la Generalitat.”

No entenen com les mateixes entitats, administracions i agents econòmics que demanen aquesta ampliació obvien aquests aspectes. “El plantejament d'AENA pretén el debat quan encara no dóna concreció pública als paràmetres en que basa el projecte. Sorprenen, per tant, les complicitats obtingudes en base a l’anunci d’un projecte que pot tenir seriosos problemes legals a nivell europeu.”

Exigeixen a AENA, a l’Estat, al Govern de Catalunya, als Ajuntaments i als agents socials i econòmics, “rigor, intel•ligència i transparència en tot aquest procés. El debat que hem vist aquests dies és més aviat mediàtic que no pas tècnic, i en el que hem trobat a faltar una major presència del territori i d’experts independents, per tal de garantir que aquest debat sigui equilibrat i enriquidor.”

Per tots aquests motius, “expressem el nostre rebuig a aquest projecte, la nostra defensa ferma dels espais naturals del Delta de Llobregat i la nostra aposta per un model aeroportuari descentralitzat i amb visió de país.”

Caps de llista i regidors/portaveus: Xavier Amate Isidre Casas Tomàs Caroz Gerard Valverde Castelldefels Gavà Viladecans El Prat de Llobregat Coordinadors locals: Carles Penón Jaume Vilaró Xavier Amil Sergi Berga Castelldefels Gavà Viladecans El Prat de Llobregat

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article