Finalitza la prova feta a l’ Hospitalet per mesurar la contaminació amb nanosensors

Salut.

Les proves asseguren que l’aire de la metròpolis supera puntualment els límits legals de contaminants.
Les proves asseguren que l’aire de la metròpolis supera puntualment els límits legals de contaminants.

El projecte NanoSen-AQM ha proporcionat a les empreses i les administracions de la zona sud d'Europa nanosensors per a les proves pilot.

El projecte NanoSen-AQM, finançat per la Unió Europea i en el qual ha participat l'AMB juntament amb una desena més de socis, i que ja ha finalitzat la fase de proves pilot, ha permès fer servir nanosensors de baix cost per mesurar la qualitat de l’aire de la metròpolis, de manera alineada amb els esforços de l’AMB per detectar els punts del territori més afectats per la contaminació atmosfèrica i aplicar solucions per tal de reduir-la.

En el cas de l’AMB, gràcies a la mida molt reduïda dels sensors i a la seva autonomia, se n’han instal•lat vuit en bicicletes que els treballadors municipals d'alguns ajuntaments metropolitans utilitzen habitualment com a mitjà de transport per anar a la feina (desplaçaments in itinere).

A més a més, també s’ha fet ús dels anomenats sensors persona: un total de 10 aparells que s’han col•locat en dispositius mòbils del personal que fa tasques de manteniment municipal.

Els municipis que han participat en les tres proves pilot, entre els mesos de febrer i maig del 2021, han estat Sant Cugat del Vallès, l’Hospitalet de Llobregat i Sant Adrià de Besòs.

El paper de l'AMB en aquest projecte ha estat la coordinació amb els municipis metropolitans, així com la gestió dels sensors: ha fet les formacions necessàries als voluntaris i ha resolt les incidències que han sorgit en tot el procés.

De la mateixa manera, l’AMB també s’ha encarregat d'obtenir i recopilar dades de presència dels principals contaminants atmosfèrics que afecten el territori metropolità (CO, NOx, NO2, O3, PM10 i PM2,5) i d’analitzar aquestes dades per dissenyar actuacions per millorar la qualitat de l’aire.

Pel que fa a les dades obtingudes amb els sensors dels voluntaris que s’han desplaçat a peu i en bicicleta en els tres municipis participants (Sant Cugat del Vallès, Hospitalet de Llobregat i Sant Adrià del Besòs), s’han observat concentracions de NO2, PM2,5 i PM10 puntualment per sobre dels límits legals establerts. 

En tots tres municipis s’han detectat algunes zones amb valors elevats pel que fa a les PM10, coincidint amb àrees on s’estan fent obres o hi ha solars amb terres en moviment. Aquest fet confirma l’efectivitat de les mesures que promou l’AMB durant els episodis de contaminació, en què s’aturen les obres i qualsevol activitat que generi pols.

Pel que fa al NO2, contaminant que prové dels vehicles i que, per tant, depèn molt dels patrons de mobilitat, en els tres municipis hi ha hagut alguna superació puntual, a l’entorn de les infraestructures viàries amb més densitat de circulació, o carrers estrets amb edificis a banda i banda.

Per posar fre a aquesta tendència, l’AMB està donant suport a diversos municipis metropolitans per a la implantació de zones de baixes emissions (ZBE) d’abast local. Aquestes zones, combinades amb l’acció de la ZBE Rondes de Barcelona, ajudaran a disminuir les emissions provinents de la mobilitat.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article