L’ Ajuntament del Prat alerta que els espais naturals estan tocats de mort per la ampliació de l’ Aeroport

Política.

El consistori seguirà fent tota la pressió política i esgotarà totes les possibilitats legals per protegir el territori i els espais protegits del delta.
El consistori seguirà fent tota la pressió política i esgotarà totes les possibilitats legals per protegir el territori i els espais protegits del delta.

L'alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler, ha denunciat que els continguts del Document d'Ordenació i Regulació Aeroportuària (DORA) per al període 2022-2026, presentat aquest matí per part d'Aena al Comitè de Coordinació Aeroportuària de Catalunya, van en contra d'allò que la Generalitat va anunciar que havia acordat a principis del mes d'agost.

Segons l'alcalde del Prat, en aquest document es defineix un projecte d'ampliació de l'aeroport que, no només ignora els requeriments realitzats per la UE per protegir més i millor el Delta del Llobregat i els advertiments sobre l'emergència climàtica realitzats en les darreres setmanes per les Nacions Unides, sinó que preveu explícitament la destrucció d'espais naturals protegits d'aquest delta.

Mijoler ha denunciat la "manca de transparència" amb què s'ha convocat la reunió d'avui per tractar un DORA que dista molt dels compromisos adoptats prèviament per la Generalitat de Catalunya.

Si a principis d'agost el vicepresident Puigneró va anunciar un acord amb la ministra de Transports que, segons es va apuntar, reduïa "a la mínima expressió" qualsevol afectació a entorns mediambientals protegits, especialment la llacuna de la Ricarda inclosa en la Xarxa Natura 2000, el resultat és ben diferent.

El DORA estableix textualment que l'ampliació del camp de vol de la tercera pista es faria "cap a l'est" i "afectaria zones de la Xarxa Natura 2000".

Segons el DORA, en el període 2022-2026, ja es començarien a executar els treballs d'ampliació, que culminarien el 2030, juntament amb l'ampliació de la terminal 1 i les obres de la nova terminal 1 satèl•lit.

Però el document no concreta la destinació de les inversions de 1.700 milions d'euros. Segons l'alcalde del Prat, es "redueixen els 1700 milions d'euros d'inversió a una vaga promesa no vinculant".

Segons Mijoler, en el DORA, només es concreta una partida de prop de 300 milions d'euros, que a més anirà a càrrec d'Aena i no dels pressupostos de l'Estat. Per aquest motiu, l'alcalde del Prat insta al president de la Generalitat de Catalunya, Pere Aragonès, a pronunciar-se sobre aquest tema, més enllà de delegar responsabilitats en el vicepresident Puigneró.

Li demana que digui si comparteix el previst el DORA, "que preveu explícitament la destrucció d'espais naturals del Delta", ignorant els advertiments de la Comissió Europea i de les Nacions Unides pel que fa a la necessitat de lluitar contra l'emergència climàtica.

Cal tenir en compte que Aena i el ministeri de Transports han vinculat l'ampliació de la tercera pista a obtenir el vist-i-plau de la Generalitat, que és l'administració competent en matèria de protecció ambiental a Catalunya.

Per això, l'alcalde Mijoler ha urgit a la Generalitat a aclarir la seva postura i, si efectivament està en contra de destruir espais naturals protegits com la Ricarda, aturi els propòsits d'Aena el més aviat possible.

Mijoler ha lamentat també que les reunions tècniques celebrades el passat mes de juliol per debatre sobre el futur de l'aeroport a partir de la proposta inicial d'Aena "no hagin servit de res".

Els continguts del DORA, ha assenyalat, tampoc no concreten la necessitat d'ampliar i millorar les connexions ferroviàries d'alta velocitat entre els aeroports del Prat, Reus i Girona amb Barcelona, com s'havia proposat en aquests reunions.

De la mateixa manera, l'Ajuntament del Prat segueix insistint que es consulti el més aviat possible a la Comissió Europea si el projecte d'ampliació de l'aeroport és compatible amb la normativa mediambiental comunitària, com ja va expressar el passat mes de juliol.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article